Ubud, Kuta, Sanur en Lovina

4 november 2015 - Lovina, Indonesië

Wat heeft Ubud een prachtige omgeving. Tempelachtigehuisjes worden afgewisseld met enorme rijstvelden en palmbomen. Taxi ritjes gaan door smalle weggetjes waar schitterende stukken ongerepte jungle het decor vormen.

We besluiten een mountainbiketour te doen. We werden 's ochtends bij ons hotel opgepikt door een shuttlebusje. Nadat iedereen was opgehaald werden we naar een hoog punt op de Mount Batur berg gebracht. De fietstocht gaat naar beneden, stijl naar beneden. Als je de remmen niet gebruikt rij je zeker 60km per uur naar beneden. Dat op glad asfalt met korte broek en slippertjes gaf genoeg reden om deze tocht de remmen onze beste vriend te laten zijn. Het was een prachtige tocht langs rijstvelden inclusief de Telalagang (zie google).

We zien kleine bergdorpjes waar kinderen en locals op de stoep zitten en naar ons zwaaien. We zien weer veel armoede. Onderweg stoppen we verschillende keren. Onze tweede stop was bij een koffieplantage. Wat geweldig om te zien! We hebben gezien hoe koffiebonen, chili pepers en allerlei andere specerijen groeien. Ook hebben we gezien dat kaneel in de vorm van boomschors groeit. Nadat de schors (kaneel) van de boom is gebladerd droogt het automatisch op en krult het. De boomschors wordt beschermd met bananenbladeren. We proeven verschillende soorten thee en koffie die stuk voor stuk goddelijk smaakten.

Ook stopten we bij een tempel. De gids (een Indonesische jongen) legde uit dat hier alles gedeeld wordt. Rijk en arm komen vaak samen om God te eren en om samen van eten en drinken te genieten. Iedereen is gelijk en alles is van iedereen. Een enorm andere wereld vergeleken met Nederland waar het vaak meer om individueel succes gaat. De tocht eindigt met een Balinese dans gedansd door een groep kleine meisjes van een jaar of 8. De gehele fietstocht hebben we ongeveer 10x getrapt.

Een dag later besluiten we naar Kuta te gaan, de meest toeristische badplaats van Bali. We worden gewaarschuwd voor de drukte maar zijn eigenwijs (zoals gewoonlijk). We komen aan in Kuta, wat hebben wij ons vergist. Auto's razen langs elkaar, je hoort niets anders dan getoeter. Alles is groots en vele Amerikaanse burgertenten vormen het straatbeeld. Ook de prijzen zijn gestegen. We eten wat in een tentje langs een drukke weg. We kijken elkaar aan en denken allebei hetzelfde: WEGWEZEN HIER! We besluiten Kuta voortaan met dubbel 't' te benoemen en pakken de shuttlebus eerder dan verwacht naar Sanur.

Eenmaal in Sanur aangekomen proeven wij direct een andere sfeer. We hebben een leuk guesthouse in de vorm van een boomhut. Het strand is gevuld met gekleurde vissersbootjes en leuke restaurantjes. Een van deze avonden brachten wij door met bekende uit Nederland die ook in Indonesië aan het backpacken zijn.

Na Sanur gaan we naar Lovina, helemaal in het Noorden van Bali. Een prachtige rit waarin we voor het eerst te maken kregen met vele hoogteverschillen en haarspeldbochten (goddank bestaan er reispilletjes). Onderweg zien we zelfs wilde apen.

Lovina staat bekend om de dolfijnen die 's morgens de badplaats schijnen te bezoeken. En ja hoor, de volgende dag kunnen we bevestigen dat dit werkelijkheid is. We maken een vroege prive boottrip in een klein, smal vissersbootje en zien zeker 100 dolfijnen. De dolfijnen zwemmen onder, voor en naast de boot. Sommige kunnen we zelfs bijna aanraken. Geweldig en zo bijzonder!

Wist je dat:

- Vragen naar de tijdsduur van een rit verschillende antwoorden oplevert, variërend van 2 tot 5 uur voor precies dezelfde rit.
- Als je een shuttlebus wilt boeken die om 8u vertrekt en ze bieden alleen een bus om 10u aan dan wordt er even 'gebeld' en blijkt de bus ineens om 8.45u te vertrekken. Niet dus! We zaten tot 10u bij ons hotel te wachten.
- Waar je ook kijkt je ziet overal hagedisjes en soms ook een grote gecko.
- Een massage in Indonesië kan soms wat harder zijn dan in NL, zeg maar gerust keihard.
- Luwak koffie, ongeveer de duurste koffie ter wereld, gemaakt wordt van koffiebonen die gegeten worden door een soort rat van 50cm die ze vervolgens weer uitpoept. Iemand interesse? 15 euro voor een klein zakje poepkoffie.
- Je op vele plek ziet dat er gebouwd wordt.
- Wij ervaren hebben dat we niet lenig genoeg zijn voor yoga.
- Ze hier totaal niet bang zijn om een stukje grond in brand te zetten.
- Dolfijnen geweldige salto's en schroeven kunnen maken.

Tropische groeten uit Lovina,
Raphaël en Irene

1. Charlotte:
    4 november 2015
    leuk! Ubud is prachtig he? Mochten jullie er nog zijn.. Seminyak is ook super.

Enjoy!
  2. E.bibbe-patje:
    4 november 2015
    blij dat jullie zo genieten gr opa en vriendin xxx
  3. Ron:
    4 november 2015
    Ook zo.n mooi stukje .....je hebt op de doorgaande route nog een geweldige bakker zitten .....veel plezier met gitgit waterval en ik hoop dat jullie de menyangan ook mee pakken ...heel mooi eiland gr Ron
  4. Moedie Li en An:
    4 november 2015
    Weer een heel leuk reisverhaal! En leuke foto's, heel fijn om jullie zo te kunnen volgen.

Xxx je moedie Li en Annie
  5. Yvonne:
    4 november 2015
    Super wat jullie allemaal zien en meemaken! En op deze wijze wat mee te krijgen van jullie fantastische reis. Lfs E en Y
  6. Jacq:
    5 november 2015
    Wat leuk mountainbiken, lekker sportief hoor!
    Jammer van kuta, maar ook dat is weer een ervaring.
    xxx jacQ