Back in Bali

28 oktober 2015 - Ubud, Indonesië

Lieve allemaal,

Nadat we na onze vliegreis 2 dagen in Bali hebben uitgerust zijn we doorgereisd naar de Gili Islands. We hebben 2 nachten overnacht op Gili Air en 3 nachten op Gili Air. Het was geweldig en zeer bijzonder. Vooral Gili Trawangan vonden wij geweldig!

Ondanks we maar 2 nachtjes in Bali zijn geweest verlangden we heel erg naar Bali. Het had een hele unieke indruk bij ons achtergelaten. We besloten ons plan gisteravond om te gooien en niet meer naar Lombok te gaan wat eigenlijk het plan was na de Gili Islands en voordat we weer naar Bali zouden gaan. Rond 22u hebben we onze tickets gekocht, het was één ticket voor de boot naar Bali en de minibus naar Ubud. Nadat we over onze tickets beschikten konden we onze overnachting boeken. Maar doordat we pas laat ons plan rond hadden was dit nog vrij lastig. De wifi bij 3 Angels Homestay werkte niet goed en de restaurantjes en terrasjes bleken hun wifi al niet meer beschikbaar te hebben. Daarom is Raphaël de volgende ochtend direct na het ontbijt naar de boulevard gefietst om een overnachting te boeken terwijl ik alvast de kamer opruimde. Gelukt!

Eind van de ochtend vertrokken we met de boot, eerst langs Gili Trawangan om vervolgens na ongeveer 1,5u a 2u aan te meren bij de haven in Bali: Padong Bai. Hier stond  onze minibus klaar. Snel nog even koud water en wat fruit gekocht voordat we verder reisden. Na ongeveer 1,5u stopte de minibus ineens en blijkbaar was dit het eindpunt. Als we extra geld zouden geven dan zou de chauffeur ons nog naar ons geboekte resort brengen. Maar wat was ook alweer het adres van ons geboekte resort? Raphaël had netjes allerlei e-mails gekregen maar doordat we niet over een wifi verbinding beschikten konden we de informatie uit de e-mails niet openen. Gelukkig was er een vriendelijk stel die hun mobiel met internet aan ons uitleende. Na wat zoeken hadden we het adres.

Ondertussen liet onze chauffeur weten dat hij echt wilde gaan en wij zijn minibus moesten verlaten. Maar al vanaf het begin stond er een geduldige, vriendelijke, jonge taxichauffeur bij de minibus. Hij wilde ons graag bij ons resort brengen. Nadat wij een mooie prijs met hem hadden afgesproken stapten wij in. Nog een klein stukje in deze taxi en we zijn bij ons hotel dachten we. We wisten dat we al in de buurt zouden zijn. De taxichauffeur deed erg z'n best maar hij kon het hotel niet vinden. De chauffeur stapte uit en vroeg bij winkeltjes of zij de weg naar het hotel konden vertellen. Het rare was dat niemand het wist. Raphaël had onthouden dat hij een e-mail had gekregen met daarin de informatie dat het moeilijk te vinden was en we het resort altijd konden bellen om opgepikt te worden. Maar ook het telefoonnummer konden wij niet bijkomen. Om een of andere magische reden kon Raphaël ineens bij alle informatie die het resort opgestuurd had (misschien door een open wifi spot). De taxichauffeur reed naar een telefoonwinkel en kocht speciaal voor ons beltegoed.  Hij belde de nummers en kreeg bij het derde nummer gelukkig het resort te pakken (geen idee waarom er drie nummers stonden). De chauffeur legde uit waar wij waren en sprak met het resort af dat wij opgehaald zouden worden. Omdat de taxichauffeur ons niet op de juiste bestemming had gebracht hoefden wij niet te betalen. Maar omdat hij ons zo lief had geholpen en bleef helpen gaf ik hem mijn telefoonhoesje als cadeautje. Hij was er erg blij mee volgens mij, haha. We stonden nog maar even te wachten nadat we geroepen werden door de taxi van ons resort.

We reden in een kleine 10 minuutjes naar het resort en het was een prachtige weg door vele, groene rijstvelden. Direct na aankomst kregen we een watermeloen smoothie aangeboden. De kamer ziet er ook erg goed uit! Vanuit ons bed hebben we zicht op rijstvelden en in de verte zien we palmbomen. Het resort en de omgeving zijn prachtig! Elke dag tussen 8.00u tot 22.00u kunnen we gebruik maken van een gratis shuttle service vanaf het resort naar het centrum. Er is ook een goede wifi verbinding in het hote maar ondanks dat gaan we een simkaart kopen zodat we overal wifi hebben. Wel zo handig dus. We besloten vlak nadat we gegeten hadden direct een nachtje bij te boeken omdat 2 nachten op een plek ons goed bevalt.

We willen graag laten weten dat het erg goed met ons gaat hier in Indonesië! Het is allemaal zo bijzonder en anders. Om een kleine indruk te geven hebben we een lijstje gemaakt met wat weetjes waar we achter zijn gekomen tijdens onze eerste week in Indonesië.

Wist je dat:
- Het water uit de douche plotseling kan stoppen omdat het op is. Dit kan ook betekenen dat je zelfs je handen niet kunt wassen (Gili Trawangan).
- Alle katten op de Gili Islands een korte staart (stompje) hebben.
- Een selfie met een schildpad maken erg lastig is (Gili Trawangan).
- Dat het je als onervaren backpacker kan gebeuren dat je op de eerste dag op pad gaat in Bali met te weinig Rupiah en geen telefoon. Gelukkig heb je hele lieve opa's en oma's!
- Kakkerlakken echt bestaan en het insectengif gelukkig effectief is (Gili Trawangan).
- Buiten douchen echt super relax is (overal tot nu toe is de douche/ badkamer buiten).
- De armste mensen het meest vrijgevig zijn (Gili Trawangan).
- Je knie stoten aan koraal/een steen in het water erg pijnlijk is maar wondjes hier sneller genezen dan in Nederland (Gili Trawangan).
- Je bij de Gili Islands prachtig kunt snorkelen! Je ziet allerlei tropische vissen en als je geluk hebt dus ook schildpadden.
- Slapen zonder airco eigenlijk veel te heet is (Gili Trawangan).
- De hanen hier dag en nacht niet uit elkaar kunnen halen en dus ook midden in de nacht keihard krijsen (Gili Islands).
- Als je op de Gili Islands naar de bioscoop gaat, je letterlijk naast de zee in een zitzak zit (buiten dus ja).
- Het rare geluid wat wij steeds horen als het donker is geworden, Gecko's blijken te zijn (Gili Islands & Ubud).
- De mieren hier 3x zo groot zijn als in Nederland (Bali & Gili Islands & Ubud).
- Het verkeer in de steden echt chaos is (Bali & Ubud).
- De toeter hier niet gebruikt wordt als 'let op' teken maar meer als communicatiemiddel. 1x toeteren: pas op ik rijd vlak achter je, 2x toeteren: ik ga je inhalen.
- Er op de Gili Islands naast de fietsers, enkele geluidloze scooters en paard en wagens geen verkeer is.
- We tijdens het reizen heel erg blij zijn met een flesje desinfecterend handzeep.
- In Bali echt overal bladeren liggen met daarin wierook, bloemen en soms een stukje fruit of bijvoorbeeld een koekje om God te eren.
- Het in Bali heerlijk naar wierook ruikt.
- Veel van de lokale bevolking een mondkapje draagt (Bali & Ubud).
- Je winkels ziet met honderden vogelhokjes met daarin prachtige vogeltjes die keihard fluiten (die ik heel graag zou willen vrijlaten) (Ubud).
- Nadat het hier in ons eerste resort in Ubud donker is we MEGA veel dierengeluiden horen!!
- We vanavond eindelijk een gecko gespot hebben (op de buitenmuur van onze kamer) nadat we ze elke avond al hoorden.
- De lokale bevolking (niet allemaal) zo min mogelijk hun huid willen blootstellen aan de zon omdat ze niet bruin willen worden.
- De toiletten buiten onze overnachtingsplaatsen om super vies zijn. Voor vrouwen betekent dit bij 90% van de toiletten: hangen!
- Toiletpapier hebben, doortrekken of je handen kunnen wassen na toiletgebruik een luxe is. *Als er toiletpapier aanwezig is wordt verlangd dat je dit na gebruik in de prullenbak gooit.
 Toiletpapier wordt vaak vervangen door een slang waar je jezelf mee kunt 'schoon' spoelen. Als je niet kunt doortrekken wordt verwacht dat je met een klein emmertje water (wat je uit een grote bak met water haalt) de toilet schoonspoelt.*
- Ik het bier in Indonesië zelfs lust.
- Wij het leuk vinden om de gewoontes van het land te leren kennen. We kregen een heel bijzonder antwoord van Annie toen wij haar dagritme vroegen (wij stelden vragen als: wanneer gaan jullie naar/uit bed, wanneer eten jullie enzovoort). Het antwoord van Annie: Do you know rubber? It is elastic. The time is as rubber, flexibel.

Wauw, bijzonder/gek allemaal hè. Nou ik ga slapen want ik word lekgeprikt en de geluiden van de vele dieren om mij heen zijn ook een beetje scary, haha.
Liefs Irene en Raphaël

1. E.bibbe-patje:
    28 oktober 2015
    we hebben van jullie reisverslag genoten gr opa en vriendin xxx