Koh Phi Phi

16 januari 2016 - Koh Phi Phi, Thailand

Vechten om een emmer drank te winnen, massagesalons waar je meer dan alleen een massage kan krijgen en feestjes tot in de vroege uurtjes. We zijn op Koh Phi Phi: een eiland waar regels niet of nauwelijks bestaan en waar alles kan en mag!

Ondanks dat Phi Phi niet helemaal is wat we zoeken in een relaxed eiland, zijn we toch weer een aantal bijzondere ervaringen rijker. Lees hieronder wat we meemaakten op Koh Phi Phi.

Ziek:

Man man man, wat kan je ziek worden van verkeerd eten. Niet een klein beetje ziek maar een flinke voedselvergiftiting. Tijdens het zoeken naar een geschikte kamer voel ik mijn buik al raar doen. We zoeken en zoeken maar het is momenteel erg druk op Phi Phi. Ik geef Ireen aan dat het niet lang meer gaat. Als we eenmaal een goedkope bungalow hebben gevonden blijk ik net op tijd te zijn. De eerste dag van Phi Phi heb ik vooral heel veel wc's gezien en heel weinig van het eiland. Terwijl de andere van onze groep heerlijke currys wegeten, doe ik alle moeite om mijn ORS in te nemen. Een voordeel: het dagbudget gaat flink omlaag. Omdat ik eerder deze dag een flinke kakkerlak in onze donkere bamboehut had gezien en het er bovendien snikheet was, was ik heel blij dat Thomas en Noëlle een luxe kamer hadden waar ik een paar uurtjes kon bijslapen, met airco! Thomas' vader is huisarts en kom zo de nodige tips geven om mij snel weer beter te laten voelen. Een dag later hou ik alles weer binnen en is het tijd Koh Phi Phi te gaan ontdekken!

Schoonheid/vieuwpoint

Phi Phi staat bekend om haar schoonheid. En dit kunnen we niet ontkennen, het is hier prachtig. Waar je ook kijkt zie je kalksteenrotsen en het is hier enorm groen. Het is ook een echt eiland zonder echte wegen. Vooral vanaf het viewpoint wordt duidelijk hoe mooi het hier is. Na een flinke klim worden we getrakteerd op een prachtig uitzicht. Twee schitterende baaien die parralel aan elkaar lopen worden gescheiden door een groen beboste strook. In de zee zijn enorm veel tinten blauw te zien, prachtig!

Vuurshows:

Het is onvoorstelbaar hoe het overdag lijkt, dat er die avond/nacht ervoor niets gebeurd is op het eiland. Overdag hangt iedereen op het strand, en ademt het eiland ondals de vele mensen toch een zekere rust uit. Maar snachts is niets minder waar. Als de zon ondergaat gaat het los op Koh Phi Phi. Onder andere met de meest spectaculaire vuurshows. Brandende fakkels worden tientalle meters de lucht in gegooid en gemakkelijk opgevangen. Mensen uit het publiek worden het podium opgehaald en krijgen een sigaret. Met ronddraaiende fakkels worden deze aangestoken. Het gaat allemaal net goed, heel vet!

Thaise massage salons:

Overal in Thailand kan je massages nemen voor belachelijk goedkope prijzen. Hier op Phi Phi durven we het echter niet aan. Er worden naast massages ook andere behoeftes vervuld. Wat vieze gebaren naar single mannen maken dit duidelijk. Het geeft aan hoe het overweldigende toerisme, het mooie Phi Phi toch lichtelijk verpest, zonde!

Tsunami:

Het Westelijk deel van Zuid Thailand is in 2004 zwaar getroffen door de tsunami.Ongeveer heel Koh Phi Phi is tijdens deze ramp weggespoeld. Nu, 11 jaar later, is alles opnieuw opgebouwd of er wordt nog steeds gewerkt aan de wederopbouw. We spreken een aardige eigenaresse van een goed restaurant. Ze verteld pns indrukwekkende verhalen over de tsunami. Wij hebben gemerkt dat het water erg troebel is aan het begin en het er altijd erg warm is. Ook zien we als het eb is dat er veel rotsblokken in het water liggen. Dit zijn de gevolgen van de teunami legt ze uit. Het water was vroeger prachtig maar is sinds de tweede kerstdag van 2004 nooit meer hetzelfde geworden. Alles was vernietigd; huizen, restaurants, resorts, alles.

Zelf is ze 1dag voor de tsunami vertrokken, ze heeft erg veel geluk gehad. 50% van de hotel medewerkers zijn omgekomen tijdens de tsunami. Ze verteld ons over de alarmsystemen. Als er een tsunami komt gaan er meerdere alarmen af op het eiland. Mensen krijgen berichten op hun telefoon, we hoeven ons geen zorgen te malen. Iedereen zal op de deuren kloppen verteld ze. Overal staan bordjes die de 'tsunami evacuatie route' aangeven. Je wordt geleid naar een hoger gelegen punt op de berg. Iedereen zal het overleven want na het horen van een alarm heb je nog twee uur de tijd. Eerder is er een test gedaan zonder dat de mensen het wisten en toen was iedereen na veel paniek op tijd op de berg. Ze legt uit dat mensen bibberen bij het horen van alarmen. Zelf is ze erg bang voor een nieuwe tsunami. Erg begrijpelijk vinden wij!

Kajakken naar monkey bay:

Met een kajak varen we over het mooie heldere water naar Monkey bay. Wauw, wat is dit weer een klein paradijsje. Het strand zo wit, het water zo prachtig blauw en de omgeving zo groen. En natuurlijk heeft de Baai haar naam niet voor niets. Het strand wordt  regelmatig door apen bezocht. De aapjes zijn erg slim en brutaal. Irene is nog maar net naar de zee in om te snorkelen of een aapje graait handig een flesje uit haar tas, trekt de dop eraf en begint te drinken. De echte smaakmaker hier is het snorkelen. Prachtig, zoveel vissen, mooi koraal en zo helder.

De ring in voor een emmer drank:
Ja, bokshandschoenen aan en de ring in voor een emmer drank. Hier op Phi Phi kan je vrijwillig de boksring in. Tegen verwachting in hebben we een hele leuke avond. We zien professionele Thaiboksers vechten maar vooral amateurs. Je geeft je op, gaat de ring in en komt tegenover onbekende tegenstander te staan. De regels zijn simpel: 3 rondes, stoten en trappen, de winnaar krijgt gratis drank. Klinkt heel ordinair en dat is het ook.  Maar  om te kijken is het erg vermakelijk en over het algemeen gaat het op een heel sportieve manier. Je weet niet tegen wie je komt en de spanning is voelbaar. Mannen en zelfs vrouwen boksen voor de emmer. De zaal leeft intens met de wedstrijd mee en laat zich bij elke treffer wild horen.

Koh Phi Phi was niet precies wat we zochten in een eiland. Gezellige barretjes met muziek vinden we gezelliger dan de harde partyscene die Phi Phi kent. Toch hebben we het zeker maar onze zin gehad hier op Phi Phi en ook hier een paar mooie herinneringen voor altijd opgeslagen. De mooie natuur, kleine straatjes en de mooie baaien. Vanuit hier reizen we door naar de andere kust van Thailand. We gaan naar Koh Phangan. Bekend om de mooie stranden, we zijn erg benieuwd!

Wist je dat:
- We van reismaatjes een nieuw kaartspel hebben leren kennen dat we regelmatig op het strand spelen (Yanif).
- Bijna iedere avond de stroom uitvalt op Koh Phi Phi. Iedereen is voorbereid en haalt kaarsjes en lampjes van de telefoon tevoorschijn. Grootste nadeel is dat de ventilator op je kamer ook uitvalt. Je hoeft niet naar buiten te lopen want je drijft naar buiten, HEET!
- Er rijdt geen verkeer rijdt. Wel grote loopwagens waar tassen in vervoerd worden en lopend door iemand bestuurd worden. Als toeter roepen ze PHI PHI. Ga je niet op tijd aan de kant gaan ze door je heen. Naast tassen dienen de wagens ook als brandcard of als vervoersmiddel voor luie mensen.
- Een diepe inhalering, een knorrend geluid vervolgd door een grote groene roggel die ergens op straat of tegen een muur belandt. Wist je dat de Thaise mensen geen (of andere) manieren hebben dan wij. Deze geluiden hoor je namelijk de hele dag door.

1. Moedie Li en An:
    16 januari 2016
    Lieve Raphael en Irene
    Jullie hebben weer veel bijzondere dingen meegemaakt op Kho Phi Phi,erg leuk om te lezen behalve een ding dan jongen. Dit zal een van jullie laatste reis verhalen zijn. We vonden het erg fijn om jullie zo te volgen en te zien wat jullie allemaal mee hebben gemaakt de mooie herinneringen aan deze prachtige landen, zullen altijd blijven.xxxxx Moedie Li en Annie