Koh Tao en Bangkok en op naar huis

19 januari 2016 - Koh Tao, Thailand

Eerst naar de prijs kijken en dan naar het gerecht..? Water van te voren bij een supermarkt kopen en dat bij het ontbijt opdrinken..? Nee, het backpackleven verandert langzaam maar zeker naar een steeds luxer leven. Dat betekent meer shakes en luxer eten. En dat kon goed op Koh Phangan, maar nog beter op duik- en snorkeleiland:

Koh Tao.
Koh Tao, anderhalf uur varen van Koh Phangan, staat bekend om de vele duik- en snorkelplekjes die hier te vinden zijn. Maar behalve het onderwaterleven, valt bij aankomst ook direct het leven op het land zelf op. Het ene na het andere goed uitziende restaurantje lopen we voorbij. LOPEN ja, want hoewel de inleiding doet vermoeden dat wij nu met geld smijten, we blijven backpackers die in plaats van de taxi te pakken, gewoon de weg lopend afleggen. En ondanks we redelijk sportief zijn, je bent versleten en doorweekt van het zweet als je op je plekje aankomt. Maar ook op Koh Tao vinden een fijne ruime bungalow met een warmwater douche en een ventilator (Nat Bungalows). Maar wat kost dat nou, zo'n bungalow? Voor 650 baht (ongeveer 8euro PP) heb je een bungalow op een tropisch eiland, vlakbij het strand. Dit is de duurste periode van het jaar in Thailand, dus een redelijke prijs!

Nang Yuan:
Één van de mooiste plekjes in Thailand: Nang Yuan. Ongeveer 5 minuutjes varen van Koh Tao ligt dit schitterende eilandje. Of eigenlijk zijn het drie hele kleine eilandjes. Dit is de enige plek ter wereld waar drie eilandjes worden verbonden door een zandstrook. En uiteraard is ook hier weer een vieuwpoint en misschien wel de mooiste die we gezien hebben. Vanaf boven zien we de verbinding door zandstroken en het heldere water, een uniek zicht. Het staat er hier om bekend dat dit het mooiste snorkelplekje van Thailand is. Na een paar selfies op het vieuwpoint gaan we naar beneden om de onderwater wereld te ontdekken. In 1 woord: fantastisch! Wat is het toch heerlijk om even helemaal in een andere wereld te zijn. Niets te horen behalve onder water geluiden. Maar als het koraal en de vissen dan ook nog zo mooi zijn is het helemaal super. We zien mooi koraal, knalgele vissen, tonijn, barracudas en meer onderwaterleven. Het is ook een populaire plek om te duiken en we zien onder het snorkelen dan ook meerdere duikers.

Fizz Beachlounge:
Soms heb je een restaurant waar je terug wilt blijven komen. Waarbij je je bij de lunch al verheugd op het avondeten. Fizz Beach lounge is zo'n restaurant. Wat een heerlijk eten hebben we hier. Meer heerlijke restaurantjes waar we aten waren: Café de Sol (heerlijk ontbijt) en het goede restaurant van Sairee cottage.

Ladyboy cabaret:
We gaan naar en enorm grappige cabaret/playback show van ladyboys. Het ene na het andere foute nummer wordt geplaybackt. Er wordt wild bij gedanst door de schaarsgeklede dames, eh heren, eh we snappen er niets meer van. Het merendeel zijn enorme griezels waar we serieus niet langs durven de lopen. Ze lijken op wilde katten die enorm opgemaakt zijn. Maar bij sommige ladyboys zie je werkelijk het verschil niet en heb je een supermooie vrouw voor je. Zelfs de smalle bouw, de mooie haren en de perfecte geïmiteerde gewoontes van een vrouw kloppen.
Vuurshow:
De vuurshows op Koh Phi Phi waren bijzonder maar ook hier waren ze zeker de moeite waard. Van ongeveer 50 meter afstand werden vuurballen aan kettingen OVER het publiek gegooid én gevangen!

BANGKOK
Wat blijft het toch een fascinerende stad, Bangkok, een echte wereldstad. Druk, smog, stinken, maar toch heeft het hier wat. De stad van de tuk tuks, de stad van gefrituurde insecten, de stad  waar je kan shoppen tot je er bij neervalt, de stad met enorm veel skytowers, Bangkok was toch weer fantastisch.

MBK:
Als je echt wil winkelen ga je naar MBK. We pakken een taxi met een goedlachse chauffeur. Het eerste wat opvalt is de foto van de koning die aan zijn stuur hangt. Ook hangt er een boedda beeldje in zijn auto. Hij heeft enorm veel lol om zijn eigen grap: er komt een treinverbinding waar je binnen een paar uur van Amsterdam naar Bangkok kan. Naast grappen is hij vooral heel veel bezig met facebook. We bewonderen het drukke Bangkok en zien plotseling een grote bakwagen voor ons hard remmen, we zien de taxichauffeur net op tijd zijn fb wegdoen en met piepende banden slippen we over het asfalt. We stoppen net op tijd en het eerste wat de chauffeur doet is de tijd nemen om met zijn handen een gebedshouding aan te nemen en meerdere malen buddha te bedanken. Het ging maar net goed!

Mbk, wat kan je hier goed shoppen. Voor een tientje kopen we een neppe beats by dr. Dre koptelefoon met onvoorstelbaar goed geluid, souvenirs, shirts en meer. De laatste keer dat we de Thaise economie een flinke boost geven. Met veel gevulde tasjes lopen we tevreden de MBK uit om een nieuw avontuur aan te gaan met onze nieuwe taxichauffeur.

Where are you from? Holland, TOT ZIENS EN BEDANKT HOUDOE DOEEEEEIIIIIIIIII ( keihard), mooie vrouw ik hou van jou, DOEEEEEIIII, DOEGGG(leren wij hem), GOETEMORGE, GOETEMITTAG, GOETEABOND, HOUDOE, DOEEEIII. B*ffen, Noike. Al het Nederlands wat hij de afgelopen jaren geleerd heeft gooit hij eruit met een enorm grappig accent. Hij wordt steeds grover en laat ons al zijn verzamelingen zien. Heel zijn dashboard ligt onder biljetten uit allerlei landen. Ook heeft hij een map met verschillende verhalen van al zijn klanten. Hij schijnt op youtube staan onder de naam: the best taxidriver of Bangkok, kijken jullie vast? Als bovenstaande woorden in het filmpje voorkomen hebben jullie vast het goede filmpje. Hij zet ons vlakbij ons volgende bestemmig af, de 47 hoge rooftopbar Cloud 47.

Cloud 47
Hij belooft van te voren dat hij weet waar het adres zich bevindt. Dat belooft elke taxichauffeur. Uiteindelijk word je redelijk in de buurt afgezet maar kan je nog zoeken. Met backpacks vragen we de weg aan meerdere mensen maar iedereen wijst een andere kant op. We lopen een hotel in en worden geholpen door 2 enorm aardige meiden. Ze proberen er alles aan te doen om ons te helpen. Ze gaan het aan iedereen vragen en proberen de route uit te stippelen. Uiteindelijk loopt ze, met Irene haar dagrugzak op, naar een Tuk Tuk. Ze helpt ons om voor een goede prijs mee te mogen. We worden afgezet bij cloud47. Een minuutlang staan we in de lift naar de 47e verdieping. We komen de lift uit en lopen door een smalle gang nietsvermoedend richting het restaurant. Opeens zien we de skyline van Bangkok verschijnen en komen terecht in het luxe openlucht restaurant op het dak van de skytower. Wauw wauw wauw, onbeschrijfelijk, wat een letterlijk hoogtepunt. We eten hier voor uiteraard relatief hoge prijzen. Voor ruim 25 euro totaal eten we beiden luxe gerechten met een prachtig uitzicht. Opeens verschijnt er een hoop mooi vuurwerk. We kijken op het vuurwerk neer zo hoog zitten we, wat een topavond! Ik loop even de wc in en wil mijn handen wassen. Een vriendelijke medewerker legt een nat handoekje neer waarmee ik me kan opfrissen. Hij gaat achter me staan en geeft me de lekkerste stevige schoudermassage die ik ooit heb gehad. Dan pakt hij mn hoofd beet en buigt met een felle beweging mijn nek:KNAK!!, nog even de andere kant op. Mijn hart klopt, ik krijg het enorm warm. Hij legt mijn handen achter mijn hoofd en tilt me in holle beweging op om mijn rug te knakken. Ehhh it is good, thank you very much. Hij maakt een typische Thais gebaar (gebedshanden en een buiging) en ik maak dat ik wegkom. Het was weer een bijzondere avond.

De laatste dag van Bangkok genieten we van een hotel met zwembad vlakbij de airport. Vannacht vliegen we terug naar Amsterdam na ruim drie maanden gereisd te hebben.

We willen jullie enorm bedanken voor de interesse en reacties op onze blog. We deden dit om jullie op de hoogte te houden. Maar we deden dit ook om deze herinneringen voor altijd op papier te hebben. Om over tien jaar deze reis terug te lezen en opnieuw te genieten van de reis. Als we thuis zijn zullen we nog eenmaal van ons laten horen om aan te geven dat we veilig thuis zijn gekomen. We hebben een reis van 20 uur voor de boeg. Vanavond reizen we om 23.00 uur Thaise tijd naar het vliegveld, om 1.55 'sNachts vertrekt onze eerste 6.50 uur durende
vlucht naar Dubai. We komen aan om 5.45 In Dubai tijd. Om 8.10 uur vertrekken we in Dubai tijd naar Amsterdam en we komen aan om 12.40 Nederlandse tijd op schiphol. Het is dan eigenlijk avond voor ons. We gaan meerdere tijdzones door en begrijpen er nog maar weinig van. De jetleg zal hevig zijn dus als we terug zijn zullen we lekker onze rust pakken. Jullie gaan snel van ons horen.

TOTZIENS EN BEDANKT, HOUDOE DOEIIIIIII.
Raphaël en Irene

Wist je dat:
-Dat de officiële benaming van Bangkok: Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit is. Het is hiermee de langste stadsnaam ter wereld.
- Het nu thuis ongeveer 35 graden kouder is dan hier.
- We de bananen- en de pineappleshakes en de heerlijke ijskoffies enorm gaan missen
- Koraal een dier is, bestaande uit ontelbaar poliepen (kleine koraaldiertjes)
- We in Koh Phangan voor het eerst sinds weken een warmwater douche hadden, superluxe. Wat was dat heerlijk.

1. Sjaak en Sjouk:
    19 januari 2016
    Geweldig dat jullie deze mooie reis hebben kunnen maken, hier kunnen jullie mooi op terug kijken met mooi herinneringen.
    Dat jullie dingen gaan missen zal ongetwijfeld echter in ons kleine landje is het ook fantastisch vertoeven!

Goede reis gewenst !
  2. Moedie Li en An:
    19 januari 2016
    Lieve Raphael en Irene,
    Jullie hebben een geweldige reis gehad met veel mooie herinneringen en jullie zijn echt op de mooiste plekjes geweest wat je maar kan bedenken. Ik vond het in het begin dat jullie weg waren best moeilijk maar dat ging steeds beter toen ik regelmatig hoorde hoe jullie het naar je zin hadden en dat het goed met jullie ging. Ik heb genoten van jullie leuke foto's en de geweldige reisverhalen bedankt. Wij kijken er erg naar uit als jullie morgen landen op Schiphol xxxx moedie Li en An