De oostkust van Zuid-Thailand

17 januari 2016 - Koh Phangan, Thailand

Koh Phangan

Nieuwe bestemming:

We verlaten Koh Phi Phi en daarmee ook de westkust van Zuid-Thailand. De oostkust is aan de beurt waar wij twee van de drie tropische eilandjes gaan bezoeken: Koh Phangan en Koh Tao. Dit zijn tevens ook de laatste tropische eilandjes voordat we terugkeren naar het drukke, grote Bangkok vanuit waar we weer naar Nederland vliegen.

Nadat we Koh Samui passeren is Koh Phangan na ongeveer 8 uur reizen (boot, bus, boot) de eerst volgende bestemming. Een reis waar we wel een klein beetje tegenop zagen met de boottrip van Koh Lipe naar het vasteland nog vers in onze gedachten. Niet gek als je ribben net weer een beetje op de juiste plaatsen zitten. Ondanks dat de reis weer iets langer duurde dan van te voren gezegd werd (zoals altijd) en we het laatste uur in het donker vaarden was het een prima trip.

Een overnachtingsplaats:

Bij de pier nemen we een songthaew (een soort mini truck taxi). We hebben nog geen overnachtingsplaats geboekt waar we zelf geen voorstanders van zijn als we op een bestemming in het donker aankomen. Maar we laten het op ons afkomen en vertrouwen erop dat het ook dit keer weer goed zal komen.

We laten ons bij Cookies Bungalows droppen. Een overnachtingsplaats zo'n 10 minuutjes van de pier vandaan die we aangeraden kregen van twee Nederlandse meiden. We vragen naar de beschikbaarheid en krijgen een sleutel in onze handen gedrukt. Of we zelf even uitzoeken of we hier willen slapen. Er wordt een richting aangewezen en wij moeten zelf maar even de lege bungalow opzoeken. Niet echt een warm welkom dus! Nadat we de bungalow hebben geïnspecteerd besluiten we hier niet te gaan overnachten.

Gelukkig is de eigenaar wel zo vriendelijk om aan te geven waar we in de buurt andere overnachtingsplekken kunnen vinden. We lopen nog geen minuut over het strand als we bij Pimmada Hut arriveren. In een tuin met zwembad staan verschillende bungalows. We vinden hier een fijne bungalow. En geloof ons, daar ben je na een lange reis héél blij mee. Bij het restaurant ernaast (waar de prijzen van de bungalows ver boven het backpackersbudget liggen) vullen we onze magen voordat we gaan slapen.

De omgeving van Koh Phangan:

De volgende dag zien we pas goed hoe de omgeving eruit ziet. Het zeewater is mooi helder en het strand is smal maar mooi. Onze bungalow staat zo'n 30 meter van het strand en er hangt een hele rustige en relaxte sfeer. We besluiten te gaan ontbijten in het restaurant bij de buren. We worden rustig wakker met een goed ontbijt en de zee op de achtergrond. Dat is pas echt het goede leven!

De eigenaar geeft ons informatie over het eiland en wij huren een scooter via hem. Erg aardig want we overnachten geen eens bij hem. De scooter wordt 10 minuten later door een Thaise vrouw klaargezet bij de ingang van het resort. We gaan wat rondtuffen om andere delen van Koh Phangan te ontdekken maar ook om een andere slaapplaats te zoeken. We zijn op zoek naar wat meer gezelligheid en leven.

Wat ons direct opvalt is dat Koh Phangan een enorm mooi en groen eiland is. Het valt bij ons beiden direct in de smaak, wat een prachtige natuur! We rijden langs de zee en zien iets heel bijzonders. Een enorm heldere strook laat een streep water bijna oplichten. Daar tegenover zien we een groen grasveld vol met palmbomen. Overal echt overal langs de weg groeien hoge, prachtige palmbomen en zien we bananenbladeren.

We bezoeken verschillende stranden en baaien en gaan bij de mooiste baai (Haad Salad Beach) die we zien op zoek naar een leuke bungalow. En die vinden we, Double Duke it is, zo'n 30 minuten rijden van onze oude bungalow vandaan. De volgende dag verhuizen we in 2x met de scooter onze spullen en onszelf. Dit kost wat tijd en moeite maar is wel goedkoper, iets waar backpackers elk moment van de dag gevoelig voor zijn.

Een nieuw plekje:

Wauw, wat hebben we een leuk plekje! Onze bungalow ligt in een prachtige baai waar het water een aquablauwe kleur heeft. Op de bergen naast de baai staan honderden palmbomen en we zien een enorm heldere plek in het water waar het water echt doorzichtig is. We kunnen kiezen uit een tal van restaurantjes die allemaal grenzen aan de baai.

's Avonds worden de tafeltjes letterlijk op het witte zand gezet en daar gedekt. Kaarsjes, fakkels en een kampvuur maken de sfeer. Op loopafstand zijn er supermarkten en banken (ATM's) aanwezig. We kunnen leuk poolen in een restaurant. Ook zijn er een aantal massage salons te vinden op het strand. Een zeer geschikte plek om ons een paar dagen te vermaken dus!

Al snel hebben we een favoriet restaurantje waar we regelmatig eten. Ook is snel besloten dat we gaan genieten van een 60 minuten durende coconut oil massage (zie foto). En op welke plek... als je je ogen tijdens de massage opent zie je de zee, perfect! Het was een lekkere en zeer ontspannende massage. Dat blijft toch altijd even spannend in Thailand. We genieten met een ondergaande zon, een kopje thee en wat lekkers na van deze ontspannen massage.

Een andere dag genieten we opnieuw vanaf de scooter van de prachtige natuur op Koh Phangan. Ook bezoeken we een strand waar je tijdens eb via een ondiep zandpaadje naar een onbewoond eilandje kunt lopen. We houden het bij het kijken naar andere mensen die het pad bewandelen. We zwemmen en zonnen heel even en rijden daarna naar een op de top gelegen restaurant vanwaar je een klein stukje van Koh Phangan kunt bewonderen.

We eten wat en besluiten vervolgens om even bij het bijbehorende infinity pool te blijven hangen. Even zwemmen en zonnen op een heerlijke plek met een mooi uitzicht. We spreken twee Nederlandse omaatjes (zussen) die ieder jaar samen 4 maanden overwinteren om vervolgens zoals hun dat zeiden: 'terug te keren in de volle hectiek van hun moestuin'. Heerlijk toch die twee!

Wist je dat:

- Het hier in Azië bijna een onmogelijke opgave is om overdag een magnum te eten. Waarom? Je moet speedygonzales heten wil je het voor elkaar krijgen om hem op te eten zonder dat het ijs over je hand loopt en de chocolade eraf valt.
- Wij niet meer weten hoe het is om in een zandvrij bed te slapen. Iedere avond doen we een poging tot een zandvrij bed maar het zand wint altijd. FREE SCRUB!
- Wij onze ouders al op de hoogte hebben gesteld over een boodschappenlijstje.
- Wij denken dat we in Nederland zeker weer aan de echte tijden moeten wennen na ruim 3 maanden flexibele tijden gewend te zijn (en opgelicht te zijn geweest met de tijd).
- Jullie later meer lezen over Koh Tao.

Waar we nu zijn?

Momenteel reizen we van Koh Tao naar Bangkok (een 12 uur durende rit) om voor terugkomst thuis nog wat smoglucht in te ademen. Nee, dat is niet waar! We reizen naar Bangkok omdat we vanaf daar (over een paar dagen al) naar huis vliegen. De tijd vliegt ineens!

Het winkelen in Bangkok slaan we natuurlijk ook niet over en gaan we ook nog doen. We zullen helaas daarna vast en zeker opnieuw geconfronteerd worden met een té kleine backpack en té veel spullen. Iets wat we nu al regelmatig ervaren. Het gevecht met onze backpacks wordt iedere verhuizing groter en veranderd van: 'hoe krijg ik jouw het beste dicht?' naar: 'hoe stamp ik jouw het beste dicht?' Zonder spullen te beschadigen, een hele opgave! De wekker gaat daarvoor dan ook steeds vroeger af.

Na het winkelen verwennen we ons zelf nog even met een luxe hotel waar we de laatste zonnestralen vanuit een ligstoel bij het zwembad gaan opvangen. In de avond van 19 januari vertrekken we naar het vliegveld wat daar maar 15 minuutjes vandaan ligt. 20 januari stijgen we op, om na een tussenlanding op Dubai en bijna 24 uur later thuis te komen.
Het zal een dag gaan worden waarop we voor het eerst in ons leven gaan ervaren hoe het voelt om op dezelfde dag 30 graden verschil te voelen. We kijken ernaar uit! Maar zeker ook met dubbele gevoelens, dat wel.

Laagon, popkaanmaai!
xxx Irene en Raphaël

1. Opa en Oma Rinn:
    17 januari 2016
    Weer een stukje mooi reiservaring rijker.En ja aan alles komt een eind,zo ook aan jullie " paar dagen" vakantie ha ha.Het was hier vandaag mooi weer na enkele weken regen. Woensdag als jullie thuis komen is het MAAR een paar graden onder nul. Dat word dus even wennen. Wij zullen de schaatsen alvast uit het vet halen want kijk dat kunnen jullie daar nu weer niet. Wij wensen jullie een goede reis naar huis. Liefs Opa en Oma.
  2. Irene:
    18 januari 2016
    Lieve opa en oma,

We zijn gewoon een kwart jaar weggeweest maar dat lijkt niet zo. De 'paar dagen' vakantie zijn voorbij gevlogen! Het eind is inderdaad dichtbij nu maar ook daar kijken we naar uit. Nog één grote reis en we zijn weer thuis. Het zal een reis zijn die we nooit vergeten!
    Wow, wat gaat dat een groot verschil worden qua temperatuur! Het warmste kledingstuk dat wij bij hebben is een vest. Die trekken we maar aan in het vliegtuig. Onze ouders moeten zo te horen maar de hele wintercollectie uit de kast meenemen (winterjassen, mutsen en handschoenen), willen we niet bevroren thuiskomen, haha. Nou, wij gaan even de laatste dagen zweten hier. Liefs vanuit Bangkok