Kuala Lumpur & Taman Negara

16 december 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

Yes! De backpackertjes hebben weer een nieuw verhaal geschreven. Pak een grote kop koffie of thee, schrap de afspraken in je  agenda, zoek het lekkerste plek uit op de bank of (voor degene die geen laptop/ipad hebben): schuif je bank naar de computer. Eventuele kinderen die kunnen storen stuur je naar de tuin (oh wacht het is koud daar, even vergeten hier is het al 7weken 30/35graden). De verhalen zijn soms lang maar de indrukken hier zijn waanzinnig en we proberen kort te schrijven, maar het lukt niet, sorry het is te geweldig hier. Geniet van ons nieuwe verhaal!

Kuala Lumpur: warm en druk maar ook groen.
De geur van benzine en uitlaatgassen, het geluid van bussen, auto's, toeterende taxis, scooters, de drukkende warmte.. Nee wij zijn geen stadsmensen. Doe ons maar Pai, een fijn klein bergdorpje met kleine gezellige restaurants, weinig auto's en de geur van natuur. Hoewel de drukte van de stad went, het blijft overweldigend. En dan te bedenken dat je hier 4 dagen verplicht zit door een dichte Thaise ambassade waar we een visum aan moeten vragen voor Thailand, balen! We besluiten er wat van te maken en zien de mooie petronastower (hoogste twintower ter wereld), Jalan Alor ( drukke bekende straat vol eetstalletjes) en het bekende Chinatown, waar voor goedkope prijzen de mooiste namaakartikelen worden aangeboden.

De thaise Ambassade
We willen na Maleisië terugkeren naar Thailand om een maand lang het zuiden van Thailand te zien. Zonder visum mogen we maar 15 dagen blijven en dat is niet genoeg voor het prachtige Zuiden. Regeltjes over visums veranderen constant en niemand heeft duidelijkheid. Met weinig hoop gaan we naar de ambassade: Dicht! De volgende dag gaan we terug. We vullen een formulier in, trekken een nummer in en gaan zitten in de wachtkamer(lees: een hok met veel te veel mensen en waar bloedheet is).  Uren en uren wachten we. Nog 100 mensen voor ons pff.. Uiteindelijk, ruim 3 uur later zijn we aan de beurt. Do you have your flightnumber to Thailand or a hotel booking in Thailand? Vraagt de onvriendelijke vrouw achter de balie. Ehh noo? We zijn backpackers, die plannen niets weet je nog? Oke dan maar snel naar de overkant om via de wifi van een hotel een hotel te boeken in Thailand. We boeken de eerste die we zien en waar bij staat: gratis annuleren. Mooi, boeken, visum krijgen en weer annuleren! Na weer een ruim uurtje wachten wordt de reservering goedgekeurd en mogen we 60 dagen in Thailand blijven, woehoe! Meer dan 4 uur ambassade maar dan heb je ook wat. Een dag later kunnen we hem ophalen, top!

Wist je dat:
- Kuala Lumpur een enorm grote stad is met veel gebouwen maar er toch overal groen te vinden is. Heel apart om tussen de gebouwen allerlei tropische bomen te zien.
- Jalan Alor zo erg stinkt dat wij hier niet langs de straat willen eten tussen de uitlaatgassen en rioleringsluchten. We besluiten duur uit eten te gaan, heel duur, ongelofelijk duur, ver boven ons budget duur: 5 euro per persoon in een goed restaurant. Tsja we zijn Aziatische prijzen gewend.
- Wij nu onderweg zijn naar Taman Negara, een enorme Jungle. Je kan voor 90 myr (20euro) deze 4 tot 5 uur durende reis maken vanaf Kuala Lumpur. Alles is dan geregeld, maar wij vinden het VEEL te duur. We besluiten er op eigen houtje via lokale bussen te komen. Kost waarschijnlijk 8euro! Hopen dat het goed komt!
- Ik ga genieten van het prachtige groen dat ik om me heen zie, en naar Irene dr lieve knikkebollende koppie kijken. Na 10 min in de bus sliep ze al, het was vroeg vanmorgen!

Taman Negara.
Taman Negara, het oudste regenwoud ter wereld is gelegen op het Westelijk schiereiland Maleisië. Het is met maar liefst 4343 vierkante km 1 van de grootste jungles ter wereld. Vele wilde dieren beschouwen dit tropisch regenwoud als hun thuis. Zo leven er olifanten, tijgers, tapirs en vele tropische vogelsoorten.
Genoeg reden om vanaf Kuala Lumpur deze kant op te reizen dus! En dat doen we niet op de makkelijke (dure) manier die de meeste doen, maar dat doen we in backpackstyle. Je kan een kantoortje binnenlopen en voor 20euro zonder na te hoeven denken naar Taman Negara reizen. Het kan voor de helft goedkoper als je zelfstandig reist. Je zoekt zelf bustijden uit en kiest overal de goedkoopste manier. Uiteindelijk gebeurt het dan vaak dat je ineens anderhalf uur langer wacht bij de bus omdat de bus toch later gaat. Tsja, de tijd is flexibel hebben we geleerd hier.
Na een 3,5 uur durende rit met een bus kunnen we een longtailboot naar het park pakken. Dit is zeker al een hoogtepunt. Je zit op de zelfde hoogte als het water in een houten smalle boot en vaart over bruin gekleurd water door het groene landschap. Jungles zoals je op tv ziet, met een rivier waar je elk moment een krokodil verwacht, zo ziet het er hier uit, het is een prachtig bijna onwerkelijk beeld. Na drie uur varen arriveren we in Kuala Tahan, het dorpje tegenover de ingang van het Nationaal Park: Taman Negara.

Kuala Tahan
Als we aankomen zijn gaan we opzoek naar een guesthouse wat al snel gevonden is. Het lijkt gerund te worden door een ongeveer 12 jarig jongetje. Hij regelt alles voor ons, spreekt engels, zingt tussendoor een vrolijk liedje en hij lijkt het allemaal al jaren te doen, bijzonder! Het dorpje is enorm rustig met drie drijvende restaurantjes op het water. Voor het eten in deze restaurantjes moeten de knoppen even om. Het woord hygiene vergeet je even en je kan genieten van een lekkere Aziatische maaltijd. Oke, tijdens het eten vis je het ene na het andere vliegje uit je curry en in je geroosterde boterham zijn ook wat miertjes meegeroosterd. Maar het is best luxe, want bij je ontbijt krijg je zelfs meerdere smaken jam. Helaas deel je deze met een heus mierennest die over de potjes heenlopen. Het wordt geserveerd alsof het hoort, eet smakelijk!

Om in het regenwoud te komen pak je voor 1 MYR (eur) een bootje nasr de overkant van de rivier.  We doen een mooie hike en gaan op zoek naar de Canopy (een van de langste hang bruggen  ter wereld). Onderweg zien we enorme vlinders, wandelende takken, een paradise tree slang, en 3 cm lange mieren. De mieren hebben enorm scherpe hoekige punten aan de voorkant waarmee ze kunnen bijten en je tot bloedenstoe kunnen verwonden! Vrolijk lopen we met zijn 2en over het duidelijke pad door de jungle vroeg in de ochtend, maar dan.. We horen een harde grom/knor op een afstand van 3meter uit de bosjes komen.. We blijven doodstil staan.. Dan zie ik een grote grijze verschijning in de bosjes die een wilde beweging met zijn poot lijkt te maken, RENNEN!! Roep ik tegen Irene. We rennen terug naar de kant waar we vandaan kwamen. Met harde snelle hartkloppingen en een zwetend voorhoofd bedenken we wat te doen. Na een tijdje twijfelen lopen we er zo snel mogelijk weer voorbij op weg naar de Canopy. We komen een gids tegen die ons uitlegd dat dit waarschijnlijk een wild zwijn was, die best gevaarlijk kunnen zijn als je te dichtbij komt! Uiteindelijk lopen we over de hoge en 300m lange canopy. We krijgen een prachtig uitzicht over de dichte jungle, het is heel mooi. Na deze pittige hike nemen we een verkoelende duik in de rivier met een Engels stel dat we daar leren kennen. Nog steeds niet helemaal gerust voor krokodillen (die hier niet schijnen voor te komen) genieten we van het bruine water. Dobberend op onze rug zien we het dichte oerwoud en horen de vele geluiden van vogels, insecten en meer onverklaarbare geluiden, heerlijk!

Nightsafari:
De volgende avond doen we nightsafari. De aardige man laat Irene en mij op het dak van de Jeep zitten, vet! In het donker gaan we weg, op zoek naar dieren die 's nachts ontwaken. Voorop het dak zitten drie kleine jongetjes waarvan er twee de zoons zijn van de chauffeur. Ze zijn 8, 11 en 14 jaar en schijnen met de zaklamp om dieren te spotten. Met ons reist nog een leuk Chinees gezin mee. We slaan een enorm donker pad in, als we achter ons kijken is het pikdonker, het is enorm spannend. We zien 1 van de mooiste sterrenhemels die we ooit gezien hebben. We rijden over een modderig pad en zien overal palmbomen. Waar de autolichten niet schijnen is het zwart. Het eerste dier wat we spotten is een enorme uil. Hoe de chauffeur en de jongens het dier kunnen spotten snappen we niet. Enorm hoog in een boom zit de grote uil, gaaf! De chauffeur legt bij een pad waar we rijden uit dat dit een gebied is waar regelmatig zeer giftge cobras gezien worden. Heel gaaf hoor, maar onze benen die hiervoor langs de auto naar beneden hingen zetten we toch maar op het dak neer. We zien nog meer bijzondere uilen, een enorme veraan en wilde zwijnen. Onderweg moet het kleinste mannetje van acht jaar ineens van het dak af naar beneden. Het hoop gelach volgt van de andere twee jongetjes. Een kleine mannetje trekt lachend zijn broek naar beneden en gaat in het hoge gras zitten. Hij wil graag wat privacy dus de lamp mag niet op hem geschenen worden. Het is zo donker dat wij hem niet eens meer zien zitten. Terwijl ik al de hele kamer overhoop gooi bij een kakkerlak gaat meneertje rustig zitten poepen tussen de cobras. En hij neemt de tijd, pas na tien minuten krijgt hij grote kan water waar hij zijn hand in doopt en alles schoont veegt. Ik weet toevsllig dat zijn ouders ook in de keuken van het restsurant werken dus ik hoop niet dat hij af en toe 'een handje' in de keuken meehelpt.

Van Kuala Tahan reizen we door naar de Cameron Highlands, de enorme theeplantages doe zeer indrukwekkend schijnen te zijn!

Wist je dat:
-De wegen in Maleisie schitterend zijn. Vooral de weg van en naar Taman negara. Bedenk groen, maar dan nog groener, bedenk palmbonen, bedenk een smalle weg met nauwelijks auto's en je kan je enigzins het decor voorstellen waar wij door heenrijden.

Het leven van een backpacker:

Hieronder wat typische punten over het leven van een backpacker:
- Pff lange rit? Nee, Je doet nooit meer moeilijk over lange ritten. Een rit van 5 uur vinden wij superkort terwijl je het in Nederland niet zo snel zal doen.
- Langleven de resorts en driegangen diners? Nee, Je wilt OVERAL op bezuinigen. Niet alleen omdat het nodig is als je ruim drie maanden reist, maar ook omdat het een sport wordt. 200m verderop het water net iets goedkoper? Dan gaan we daarheen. Geen dure restaurantjes maar goedkope maaltijden. Geen georganiseerd transport maar zelf reizen tussen de locals in goedkope bussen(tien keer goedkoper)! Geen water bij het restaurantje kopen, maar van te voren in een supermarkt, dat is hier helemaal niet raar.
- Vroeg eruit om je mooi te maken? Niet nodig, Een spiegel gebruik je eerder om jezelf op teken te controleren dan om je haren te doen. Scheren doe je pas als je een vlecht kan maken van je baard, en als vrouw kan je je makeup ook thuis laten. Heerlijk!
- Kleding die stinkt? Een beetje stinkende kleding beschouw je nog als prima. Pas als de mensen spontaan weglopen als je er naast gaat zitten, ga je naar een wasservice. Voor minder dan een euro per kilo wordt alles gewassen en opgevouwen.
- Je boxer 1 keer aan? Tuurlijk niet, je kan hem best een keer omdraaien.
- Blauw op groen is boerenfatsoen? Nee hoor, alle kleding is te combineren. Je maakt een selectie van de kleding die het minst stinkt en die trek je aan, ongeacht of het bij elkaar staat.
- Bang dat we in viezerikken verandert zijn? Dat klopt dus, bereid je maar vast voor.

1. Yvonne:
    16 december 2015
    Ha lieve backpackers,
    Geweldig weer om jullie vehaal te lezen!

Liefs E en Y
  2. Moedie Li en An:
    17 december 2015
    Hallo lieve backpackkertjes erg leuk wat jullie allemaal mee hebben gemaakt,weer een erg leuk reisverhaal.
    Xxxx moedie Li en Annie .
    We kijken uit naar jullie volgende reisverhaal.
  3. Opa en Oma Rinn:
    17 december 2015
    Lieve (Kl.) kinderen,Weer een leuk en avontuurlijk verhaal.Hier word insecten eten steeds meer gepromoot.Als jullie terug komen zijn jullie daaraan gewend geraakt en kunnen je gelijk aanvallen.( ze zijn hier wel vetter en groter ha.ha.). Wat zijn jullie een stel krenten, zo worden ze daar nooit rijk.Wassen jullie je wel voor je terug komen ?. Liefs Opa en Oma.
  4. E.bibbe-patje:
    4 januari 2016
    geweldig wat jullie allemaal beleven gr opa en vriendin xxx