Bangkok, een bruisende stad

22 november 2015 - Bangkok, Thailand

Koh Chang, Koh  Chang wat was je prachtig, wat hebben we genoten van de groene omgeving, de aapjes die vlak naast onze bungalow vruchten uit de boom aten, van de prachtige stranden en de schitterende zonsondergangen. Lekker  rondtuffen op een scootertje om de verschillende stranden te zien en te ontdekken hoe tropisch mooi het hier is. En wat is Oasis bungalows (onze laatste bungalow op Koh Chang) relaxed! Het restaurant met het heerlijke eten en uitzicht over de jungle en onze fijne bungalow met zeezicht. Alle ligkussens zorgden ervoor dat we heerlijk hebben kunnen uitrusten en genieten. Koh Chang, wat een prachtig droomeiland.

Vanuit Koh Chang reizen we per minibus (en ferryboot) naar Bangkok, de hoofdstad
 van Thailand. De chauffeur die we hebben leeft opnieuw in de verbeelding dat hij in een formule 1 wagen zit. Er gaan vele busjes vanuit Koh Chang naar de hoofdstad. Al deze busjes racen we met harde snelheid voorbij. Links inhalen, rechts inhalen, half via de berm inhalen. Al zijn inhaalmanouvreus gebeuren plotseling en op hoge snelheid. Ook het begrip bumperkleven geeft deze chauffeur een letterlijke betekenis. Met 130km/h rijdt hij over het gladde asfalt van Thailand op zijn voorganger af. Als hij bijna in zijn voorganger zit kiest hij een kant via waar hij inhaalt maar dit kan tijdens het inhalen toch ineens weer van kant veranderen. Zo verloopt de weg richting het grote Bangkok.

Bangkok:
We hebben een hostel dicht bij Khao San Road. De kamer is enorm klein en ruikt niet naar bloemetjes maar we zitten midden in de gezelligheid. De straat waar we zitten heet Rambrutti en is een hele drukke straat vol met restaurantjes, muziek, eettentjes op straat etc. Bangkok is een stad vol hoge wolkenkrabbers maar toch heeft deze straat iets knus.

Khao San Road:
Het bruisende hart voor backpackers ligt in Khao San Road. Een straat waar je moet zijn geweest bij een bezoek aan Bangkok. De 1 zal gillend wegrennen, de ander vindt het geweldig. Wij vinden het super (voor niet te lang). In deze straat is werkelijk alles mogelijk. Gefrituurde spinnen, kakkerlakken, schorpioenen, krekels. Ze zijn te krijgen op verschillende kraampjes in Khao San Road. Massages, souvenirs, straateten, keiharde muziek, ladyboys, ijs in een cocosnoot je vindt het hier allemaal. Geen zin om je motor/auto rijbewijs te halen in Nederland? Lever een pasfoto in en het wordt voor je gemaakt. Hartstikke illegaal natuurlijk maar deze straat heeft zijn eigen regels.

Floating Market:
Wist je dat Bangkok vroeger het Venetië van het Oosten werd genoemd? We doen een excursie naar de floating market. Fruit en ander eten wordt bereid en verkocht op longtail boten op de rivier. Daarnaast worden via boten of kraampjes aan het water allerlei souveniertjes verkocht. We besluiten deze manier van handelen vanaf de rivier zelf te bekijken door in een longtailbootje te stappen. De manier waarop de boten varen is georganiseerd op zijn Thais. Ongeveer het dubbel aantal boten dan eigenlijk past bevinden zich op het water. Er is geen logische manier om langs elkaar heen te varen want het past gewoon niet. De 1 wat naar achter, de ander wat naar voor, af en toe een flinke botsing maar het gaat net. Weer een bijzondere ervaring.

Wat Pho Tempel.
Beiden kunnen we tempels mooi vinden maar bezoeken we niet elke tempel die we tegenkomen. Wat pho daarentegen is wel een hele bijzondere tempel. Dit is de grootste en oudste tempel van Bangkok. Binnen in deze tempel bevindt zich een liggende Boeddha van wel 46m lang en 15m hoog. Deze boeddha is helemaal bedekt met goud, heel mooi!

Fietstocht Co van Kessel
De bekende straten van Bangkok kent iedereen. Maar het leven achter deze grote gebouwen, het leven in de smalle straatjes zijn voor velen onbekend. Co van Kessel een Nederlander die 20 jaar geleden naar Thailand emigreerde, ontdekte de achtersteegjes en het platteland van Bangkok. Dit deed hij op een voor Thailand vrij onbekend vervoersmiddel: de fiets. Helaas is Co 3jaar geleden overleden maar nog altijd worden dagelijks fietstochten georganiseerd. We besluiten een 5 uur durende fietstocht te doen.

We zitten in een groepje met nog 6 leuke Nederlanders. We hebben een enorm leuke gids. De enthousiaste Jacky (27jr) begeleidt ons deze dag. Daarnaast wordt zij ondersteund door twee andere meiden: Sushi en Sandy. We zien het leven van de locals in enorm smalle steegjes. Overal wordt eten bereidt. We rijden letterlijk door keukens van de mensen heen. Deze zijn zo gebouwd dat je er door heen moet om verder te fietsen. We fietsen door een markt heen waar al het vlees van de dieren wordt gehaald om vervolgens te bereiden. We zien veel bloed en vlees; indrukwekkend maar een sterke maag is vereist. We rijden door Chinatown heen, een bekende wijk in Bangkok. Hier wonen zoals je wel raadt, vooral Chinezen. Tempels zijn gebouwd in Chineze stijl en het barst er van de winkeltjes in de donkere steegjes. We fietsen over het platteland waar we ipv veel beton, zien dat Bangkok ook een hele groene kant heeft. Uiteindelijk varen we een stuk over een rivier. We zien de krakkemikkige houten huisjes langs het water. Af en toe zien we een Veranus Bengalensis, en zelfs 1 van ongeveer 2 meter! Dit lijkt een soort krokodil en schijnt gevaarlijk te zijn. Tijdens de rit verteld Jacky ons dat haar collega Sushi, die ook met de rit meerijdt, een ladyboy is. Dit is iemand die eruit ziet als een vrouw maar toch een man is. Sushi heeft opgemaakte ogen, lippenstift, roze nikies en een vrouwenstem. Wel heeft ze losse kleding aan die best mannelijk is. Als we goed kijken zien we dat Sushi ook veel haren op haar handen heeft. In Thailand komen deze Ladyboys heel veel voor. Sommige zien eruit als prachtige vrouwen. Je kan ze herkennen aan hun lengte (ze zijn vaak langer), soms hun stem en lichaamshaar (handen bijvoorbeeld). Sommige herken je gewoon niet. Later verteld Sushi ons openlijk dat ze een ladyboy is. I am not a real women, I am a ladyboy. I have a boyfriend from the Netherlands. Een bijzonder verhaal vinden Wij.

Om een gelukkig leven te krijgen mogen we de vissen in de rivier voeren. We houden brood boven de rivier en ze komen met honderden tegelijk naar het brood. Het zijn meervallen van soms wel een meter lang. Ze komen ver uit het water zodat we ze goed kunnen zien, heel apart!

Oplichting Bangkok.
Zwaar opgelicht word je niet snel, laten we zeggen: ze hebben handige maniertjes in Bangkok om wat geld te verdienen aan de toeristen. Hieronder vind je manieren waarop ze het bij ons probeerden:

- Taxichauffeurs, misschien de grootste oplichters. Als je een taxi pakt kan je twee dingen doen. Optie1 Je laat hem de meter aanzetten. Het bedrag loopt hierbij telkens op naarmate de chauffeur meer meters rijdt. Je wordt opgelicht want als er met een meter gereden wordt kan de chauffeur opeens het adres niet gelijk vinden. Hij rijdt ook niet al te snel en zorgt dat hij een straat verkeerd pakt. Alles is eenrichtingsverkeer dus dat is weer een aantal meter extra. Wel is dit vaak de goedkoopste optie. 'S avonds is helaas zo dat spontaan alle meters kapot zijn van de taxichauffeurs. Optie 2: Je moet dus (een driedubbel) bedrag betalen om thuis te komen. 1 voordeel: ineens weten ze het adres direct te vinden en ze rijden snel, heel snel.

- TukTuk. Hét vervoersmiddel in Bangkok: 3 wielen, een dakje met simpel bankje en vele kleuren. Rijdt overal makkelijk tussendoor, ideaal. Ook nu heb je twee opties. Optie 1: je betaalt gewoon wat hij vraagt en misschien rijdt hij direct naar je bestemming(kleine kans).
Optie2: je dingt af. 1 ding is zeker, je krijgt een toeristische route. De chauffeur rijdt je namelijk langs allerlei tour agencies om een tour te boeken. Soms wel 3 in 1 weg, super irritant! De chauffeur doet dit niet voor niks. Een chauffeur is er open over en legt ons uit dat hij bij elke stop een stempel krijgt en hier uiteindelijk gratis benzine mee kan halen.

- Tour agencies: Deze oplichters weten je zo in een hoekje te drijven dat je bijna wel een tour moet boeken. We willen na Bangkok graag naar Chiang Mai, het Noorden van Thailand. Met wat toeval willen we hierheen rond het mooiste festival van Thailand: Loy Krathong. Vele bewoners van Thailand reizen naar Chiang Mai om dit festival bij te wonen, feestdagen zijn de enige dagen dat de Thai vrij krijgt dus hier wordt erg naar toe geleefd. De meest relaxe manier is de nachttrein pakken naar Chiang Mai. Je slaapt dan in een bed in de trein en wordt wakker in Chiang mai( de rit duurt 13/14 uur). Helaas zijn we niet de enige die dit willen. We merken ineens dat backpacken stresvol kan zijn. De tour agencies hebben namelijk vele treintickets opgekocht en willen die enkel verkopen als je er 3/5 nachten bij boekt plus een jungletrekking, en dit is duur! We proberen het in heel Bangkok, we pakken expres de tuktuk om afgezet te worden bij touragencies. Uren besteden we hieraan, maar niets werkt. We reizen naar het treinstation en proberen het daar. Alles is helemaal uitverkocht! Uiteindelijk vinden we toch op het treinstation een ticket voor een dag later. In plaats van een lekker bed, hebben we zitplaatsen. En ipv 's nachts moeten we overdag reizen, het is niet anders! Daarnaast willen we eigenlijk niets van te voren boeken maar alles in Chiang Mai raakt vol. We proberen het ene na het andere guesthouse/hotel/hostel. We krijgen allemaal annuleringen, wat een tegenslagen. Uren zijn we er mee bezig, en we moeten ook nog de trein terug! En ook die raakt vol. Na lang zoeken vinden we gelukkig 2 verschillende guesthouses! Uiteindelijk lost alles zich weer op merken we, al is het soms lastig.

Skycraper:
Voordat we Bangkok verlaten willen we de stad nog een keer vanuit boven bekijken. Er zijn verschillende rooftop bars (wel heel duur) die we later zullen bezoeken (we komen nog een keer terug in Bangkok om terug naar Nederland te vliegen).
Daarom slapen we nog een nacht in een 25verdieping hoge skycraper. We hebben een kamer op de bovendste verdieping. Het is er best luxe en we hebben een heel eigen appartement: alles is schoon, een eigen keuken, lekkere douche, heerlijk. En een mooi balkon om van het prachtige uitzicht te genieten: Wauw!! Soms moet je jezelf verwennen , zeker na ons stinkkamertje bij Khao San Road. Lekker op bed liggen, zonder beestjes en kakkerlakken.. Maar dan.. Ik lig nog geen 1 minuut.. en zie iets groots bijna over mijn gezicht kruipen, ik kan nog net wegduiken. Een supersnelle kakkerlak op ons luxe bed op de 25e verdieping, hoe is het mogelijk!? We weten niet wat we moeten doen dus we gooien hem met lakens en al in de woonkamer (beiden zijn we geen helden als het om insecten gaat). We bespuiten hem met liters muggenspul maar het werkt niet. Een klodder shampoo werd hem fataal.
Bangkok was overweldigend, maar goed voor een aantal dagen. De drukte is geweldig maar vermoeiend. We reizen maar het Noorden om  Chiang Mai te bezoeken. Hierover later meer!

Wist je dat:
- 95% van de Thaise bevolking Boeddistisch is. Dit merk je aan de vele prachtige tempels. Van welk geld worden deze tempels gebouwd vragen we ons af. In elke tempel staan donatiebakjes  waar geld in gedaan kan worden. Van dit geld worden telkens nieuwe tempels gebouwd.
-Je in Thailand heel veel monniken hebt?  Jacky legt ons tijdens de fietstocht uit dat van iedere man verwacht wordt dat hij in zijn leven monnik wordt. Als monnik heb je vele regels. Zo mag je als monnik niet zelf koken, niet werken (chil!), en draag je elke dag een soort Oranje doek als kleding.
- Een belangrijke regel als boeddist is dat je niet mag liegen. Irene vraagt terecht aan Jacky van de fietstour hoe dat dan met taxichauffeurs zit in Thailand, die doen niet anders. Jacky legt  uit dat dit een landelijk probleem is. De overheid wil er wat aan doen maar beschikt niet over voldoende geld om Taxichauffeurs financieel bij te staan.  De taxichauffeurs verdienen te weinig om eerlijk te zijn en zullen toeristen altijd meer laten betalen. De prijzen  blijven  gelukkig goedkoop.
- Een kakkerlak kan vliegen?
- Pittige curry echt pittig is? Zeg maar gerust dat je gaat zweten en janken en dat  bij elke ademhaling het idee hebt dat je vuur gaat spuwen. Sommige gerechten zijn voor toeristen te heet, een kwestie van de menukaart goed lezen.
-Ze in Bangkok bij het metrostation inloopbakkers hebben. Je loopt met je dienblad door een super smal winkeltje, waar je met je backpack op maar net tussendoor past en wordt omgeven door allerlei sandwiches en hartige en zoete lekkernijen.
- We in Bangkok gezien hebben dat een parkeerwachter de auto's zo dicht achter elkaar parkeerde (duwend) waardoor er een domino effect ontstond: bots, bots, bots. Dit leek de bedoeling te zijn.
- We al een maand op reis zijn en we steeds meer ervaren backpackers worden. Dit vierden we dan ook met een geweldige fietstocht door Bangkok.
- Wij er later achter kwamen dat we een bepaalde route in 5 minuten hadden kunnen lopen, nadat wij deze zelfde route aflegden in ongeveer 15 minuten met de taxi. Een local lag helemaal in een deuk toen zij hier achter kwam.
- Je een hele omweg/andere route moet nemen als de prins Bangkok bezoekt. Doe je dit niet dan betekent dit urenlang file. Gelukkig kwamen wij hier op tijd achter en namen wij een andere route. De taxichauffeurs zouden ons hier vast niet op wijzen. Die zien alleen €€€€€.
- Tijdens het reizen lezen echt superchil is (en soms ook de tijd dood).
- Irene niet alleen steeds haar slippers uit moet doen voordat zij een tempel betreedt, maar ook allerlei sarongs om zich heen moet binden. Dat zal niet ten goede komen voor de fotos.

If you don't make your dreams a reality, reality will take away your dreams. We made the decision to follow our dreams and we create  a reality like it suppose to be in our opinion. And we definitely don't regret it, because travelling is the only thing you buy, that makes you richer.

1. Opa en Oma Rinn:
    22 november 2015
    Prachtig dat jullie de reiservaringen op een leuke manier vastleggen.Als je ze later weer leest beleef je ze weer opnieuw.Kunnen jullie die kakkerlakken op jullie kamer niet beter vangen en,met pittige curry,opeten? ha ha (S,lands gewoonten toch ?). Die verschillende vervoermiddelen en de manier hoe ze worden gebruikt is wel erg leuk.Het waren weer allemaal leuke ervaringen en mooi vastgelegd in een reisverhaal. Liefs Opa en Oma.
  2. Irene:
    Lieve opa en oma,
    Nog steeds vind ik het super leuk dat ook jullie de reisverhalen volgen! En dat jullie ook nog eens berichtjes terug kunnen sturen, wauw echt grappig en leuk. Ik bedoel, vroeger waren er nog geen computers dus dat hebben jullie echt goed geleerd. Wij denken dat het ook heel leuk is als we later onze eigen geschreven verhalen terug zullen lezen. We maken op deze manier de ervaringen nog meer onvergetelijk. Ook door middel van de vele foto's en filmpjes die we maken. Een klein aantal foto's zetten we ook op de blog steeds. Zien jullie die ook? En inderdaad zullen we de reis dan opnieuw herbeleven. Dat is echt gaaf! Opeten hmm... misschien een beter idee om ze ook te gaan verkopen. Niet in Bangkok maar ergens anders. Wie weet zal dat de sleutel naar het rijke leven, haha. Hier is het nu bijna 24.00u. Liefs en weltrusten alvast.
  3. Sjaak en Sjouk:
    Beste Raphael en Irene,

Jullie zijn wel een heel bijzondere en gevarieerde reis aan het maken, ietsje anders als een paar weken camperen in Ouddorp!
    leuk om te lezen wat jullie zoal meemaken.
    Nog heel veel plezier gewenst van een koud en guur Nederland.

Groet sjaak en sjouk
  4. Yvonne:
    22 november 2015
    Weer heel leuk om weer jullie avonturen te lezen!

Lfs E en Y
  5. E.bibbe-patje:
    23 november 2015
    we blijven jullie volgen leuk wat jullie allemaal meemaken. gr opa en van mij xxx
  6. Moedie Li en An:
    23 november 2015
    Lieve Raphael en Irene
    Weer heel bijzonder wat jullie allemaal hebben gezien en meegemaakt hebben. Wij vinden het echt fijn dat wij jullie op deze manier kunnen volgen, ook met de leuke foto's erbij is te zien dat jullie het erg naar jullie zin hebben. Geniet nog op Chian Mai en dat bijzondere Festival Loy Krathong.
    Wij kijken erg uit naar jullie volgende reisverhaal.
    Xxx moedie Li en Annie